Landguiden - Länder i fickformat från Utrikespolitiska Institutet

  1. Logga in
  2.  
  3.  
  4. Avbryt
  5. Glömt lösenord? Skapa en inloggning

Kommunikationer

Före kriget hade Syrien stor betydelse som transitland för transporter av olika slag. Från länderna längre in på kontinenten löpte vägar, järnvägar och oljeledningar till hamnstäderna vid Medelhavskusten. Inbördeskriget har slagit sönder stora delar av detta kommunikationsnät. Ständiga strider har ägt rum för att få kontroll över huvudvägar och flygplatser som därmed skadats i varierande omfattning.

Vägnätet var före kriget relativt väl utbyggt med en rad nya vägar men trafiken ökade betydligt snabbare än vägkapaciteten. Tåg var också ett viktigit kommunikationsmedel och järnvägsnätet omfattade 240 mil.

De största hamnarna låg och ligger i Tartus, Latakia och Banyas. Hamnarna är statsägda och verksamheten har hämmats av korruption och ineffektivitet.

I Damaskus, Aleppo och Latakia finns internationella flygplatser. Flygbolaget Syrian Arab Airlines bedrev före kriget trafik till andra länder i Mellanöstern, Asien, Europa och Nordafrika. Bolaget skötte också inrikesflyget mellan Damaskus och andra städer. Det fanns också privatägda flygbolag som bildats under 2000-talet. Ett 40-tal utländska flygbolag hade trafik till och från Damaskus. Kriget och de internationella sanktionerna har sedan 2011 lett till att många flyglinjer stängts.

 

Till toppen av sidan

Dela |